PROGRAME

Licență

Master

Doctorat

Teologie Pastorală

 

  • Prin procesul de învățământ dezvoltat aici se creează aptitudinile generale exegetice; capacitatea de circumscriere a evenimentelor istoric bisericești în contextul istoriei universale și naționale
  • Se oferă cunoștințele metodologice necesare alcătuirii unei sinteze doctrinare, filosofice sau de cultură generală.
  • Se creează competențe liturgice, de consiliere duhovnicească, de organizare administrativă parohială. Prin transmiterea ethosului creștin deținut de tradiția vie a Bisericii, se creează și competențe apologetice și martirice.
  • Programul de studii creează competențe teologice și de abordare interdisciplinară necesare dezvoltării și susținerii unui dialog teologie-cultură menit reconfigurării religioase a contemporaneității, ca și competențe de organizare, susținere și conducere a dialogului interconfesional, interreligios și ecumenic.
  • Competențele dezvoltate sunt: interpretative, de sistematizare, de management eclesial, de consiliere spirituală, de organizare și conducere de reuniuni teologice, interreligioase, ecumenice și de slujire catehetic-liturgică, de organizare și solidificare atitudinală a unei comunități.
  • Absolvenții programului de studii Teologie Ortodoxă Pastorală dobândesc competențele necesare pentru a putea deveni diaconi, preoți, angajați în cadrul administrației bisericești, calificări ce corespund cadrului național al calificărilor (cod calificare L50401001010).
Teologie Didactică
  • Prin procesul de învățământ dezvoltat aici se creează, pe de o parte, competențe exegetice și metodologice necesare alcătuirii unei sinteze doctrinare, filosofice sau de cultură generală, iar pe altă parte, se creează competențe didactice, necesare în activitatea de predare.
  • Terminând această specializare, absolventul este în măsură să alcătuiască o proiectare curriculară, cu respectarea adevărurilor de credință, în conformitate cu textele sacre și cu mărturisirile de credință proprii, ca și cu criteriile și principiile psihopedagogice.
  • Într-o lume globalizată și globalizatoare, pe de o parte, și pluriconfesională și multireligioasă, pe de alta, sunt necesare cunoașterea și capacitatea de transmitere a propriei tradiții religioase și a propriei învățături de credință, cu specificul ei, nu pentru a cultiva o atitudine fundamentalistă, intransigentă sau exclusivistă, ci pentru a conserva identitatea proprie și a respecta identitatea celorlalți.
  • Prin transmiterea ethosului creștin deținut de tradiția vie a Bisericii se creează și competențe apologetice și martirice, care se transmit de la cadrul didactic la elevi și care pot fi activate dacă sau atunci când contextul istoric le cer, dar se pun și bazele unui viitor laicat a cărui viață și conduită morală să fie raportate la Evanghelie și care să se hrănească din valorile spirituale specifice tradiției sale, creându-și o identitate bine definită.
  • În cadrul acestei specializări se creează competențe teologic-profesionale și de abordare interdisciplinară care pot fi valorificate în cadrul unui dialog teologie-cultură menit reconfigurării religioase a contemporaneității, și în cadrul dialogului interconfesional, interreligios și ecumenic.
  • Pe baza principiilor, normelor și valorilor doctrinare, religios-morale și canonice, se creează competențe de aplicare a strategiilor de muncă riguroasă, eficientă și responsabilă, de punctualitate, conștiinciozitate și responsabilitate socială.
  • Aflat într-o echipă multidisciplinară, absolventul acestei specializări are competențele necesare pentru a aplica tehnici de muncă eficientă, cu respectarea principiilor de credință religioasă.
  • Competențele principale dezvoltate prin această specializare sunt cele de slujire catehetic-didactică, de organizare și solidificare atitudinală a unei comunități.
  • Absolvenții specializării Teologie Ortodoxă Didactică dobândesc competențele necesare pentru a putea deveni cadre didactice în învățământul primar și gimnazial și angajați în cadrul administrației bisericești.
Teologie Asistență Socială

DE CE TEOLOGIE ORTODOXĂ ASISTENȚĂ SOCIALĂ?

Înainte de toate, pentru a-ți împlini vocația. Asocierea dintre Teologie și Asistența Socială nu este deloc întâmplătoare, deoarece ea descrie un mediu, prin excelență, vocațional. Propriu-zis, poți excela profesional, împlinindu-ți vocația.

Totodată, m-aș referi la două realități ale persoanei: Binele și Identitatea. Am în vedere atât identitatea binelui cât și a celui care face binele. Nu greșim dacă spunem că „binele” însuși are o identitate proprie. Pentru noi, „binele” înseamnă Hristos. Așa se explică motto-ul secției: Învață binele la școala Binelui!

Lipsindu-l de sacralitate, compromiți binele transformându-l, dintr-o virtute, într-o tehnică. E simplu să faci din bine un idol pe care, apoi, să îl parazitezi cu propriile ambiții. De aici și până la efectul pervers al binelui social este un singur pas.

Nu mai puțin importantă este identitatea celui care face binele. În contextul identităților difuze și lichefiate, o identitate tare, bine definită, sănătoasă, este o necesitate vitală. A integra asistența socială în registrul teologiei înseamnă să mizezi maximal pe șansa unui „sens al sinelui multivalent, coerent, satisfăcător la nivel personal și care, în același timp, este recunoscut și afirmat de comunitatea înconjurătoare.

PROGRAMUL DE STUDII:

Program de studii universitare de licență, cu specializarea: Teologie Asistență Socială

  • Calificarea: Teologie Asistență Socială
  • Licențiat în: Teologie Asistență Socială

Personal specializat în asistența socială laică și religioasă;

Descifrarea realitățior cotidiene în cheie teologică;

Formare intelectuală și duhovnicească;

Politici și programe de asistență socială;

Practică de specialitate în instituții;

Formare psihopedagogică nivelul I (Modulul pedagogic) pentru cariera didactică

OPORTUNITĂȚI DE CARIERĂ:

Instituțiile Bisericii Ortodoxe Române      

Protecție socială (Centre de plasament, Centre pentru persoane vârstnice, Direcții generale de protecția copilului, Direcții de asistență socială, Centre de zi, Centre rezidențiale, Centre pentru persoanele victime ale traficului de ființe umane, violenței în familie, Servicii destinate persoanelor fără adăpost, Servicii la domiciliu pentru toate categoriile de persoane vulnerabile, Centre pentru consiliere familială, etc.)

Unități sanitare (Direcții de sănătate publică, Spitale, Clinici)

Forță de muncă (Oficii de ocupare a forței de muncă și șomaj, Agenții județene pentru plăți și inspecție socială)

Justiție (Penitenciare, Centre de reeducare pentru minori, Servicii de probațiune, Centre de prevenire, evaluare și consiliere antidrog)

Educație (Inspectoratul școlar, Grădinițe, Școli generale, Licee)

Grupuri sau persoane cu nevoi speciale (Grădinițe, Școli generale, Școli profesionale, Centre pentru educație incluzivă, Unități protejate, Comisii de evaluare a persoanelor cu handicap, Centre de îngrijire și asistență, Centre de recuperare și reabilitare, Centre de zi pentru persoane cu dizabilități, Centre respiro, Locuințe protejate)

Administrație publică locală (Primării, Consilii locale, Consilii județene)

Social-filantropic

SPECIALIZĂRI ÎN ACORD CU CLASIFICAREA OCUPAȚIILOR DIN ROMÂNIA (COR)

Asistent social (263501);

Cercetător în asistenţă socială (263510);

Asistent de cercetare în asistenţa socială (263511);

Inspector social (263512);

Consilier instituții publice (111204);

Specialist în resurse umane (242314);

Consilier în domeniul adicţiilor (263502);

Asistent social cu competenţă în sănătatea mintală (263505);

Specialist în evaluarea vocaţională a persoanelor cu dizabilităţi (263506);

Specialist în angajare asistată (263507);

Consilier orientare privind cariera (242306);

Asistent pentru îngrijirea persoanelor vârstnice (263509);

Agent orientare profesională a şomerilor/ agent informare privind cariera (235903);

Instructor-educator pentru activități de resocializare (263508);

Consilier forţă de muncă şi şomaj (235903);

Consilier de probațiune (261921);

Consilier școlar (235903);

Ofițer control doping (263503);

Art-terapeut (263504);

Consilier dezvoltare personală (242324);

Consilier vocațional (242315);

Psihoterapeut de familie și cuplu sau cu altă formare, după finalizarea stagiilor de formare;

REPERE LEGISLATIVE

Protocolul 9870/30.06.1991 încheiat între Ministerul Învăţământului, Patriarhia Ortodoxă Română şi Secretariatul de Stat pentru Culte;

Legea 466 / 2004 privind Statutul asistentului social;

Ordinul 6.521 / 2012 privind echivalarea competenţelor profesionale şi transversale dobândite în cadrul calificărilor academice de Teologie socială şi Teologie asistenţă socială

ACTIVITĂȚI STUDENȚEȘTI:

Conferințe și evenimente culturale

Expoziții de artă

Proiecții de film

Activități de practică și voluntariat

Revista studenților

Proiecte / Voluntariat

  • Bursa Bunăvoinței (Fb)
  • Rețeaua Îngerilor (voluntari în parteneriat cu Prison Fellowship România)

CONTACT

asistentasocialaortodoxacluj@gmail.com

Artă Sacră
  • Programul de studiu Artă Sacră urmăreşte formarea unor specialişti în cele două  direcţii existente în secţie, Pictură şi Restaurare, care să aibă şi certe competenţe teologice. Obiectivul procesului de învăţământ dezvoltat aici, este pregătirea studenţilor atât din perspectivă teologică cât şi artistică, ambele fiind necesare unui artist care operează cu imaginea sacră.

  • Prin transmiterea ethosului creştin deţinut de tradiţia vie a Bisericii Ortodoxe în cadrul orelor de curs şi de seminar, se doreşte formarea unui laicat cu o conduită morală şi cu o viaţă raportată la Evanghelie, şi a cărui artă să reflecte tezaurul de învăţătură bisericească.
  • Programul de studiu Artă Sacră urmăreşte aşadar mai multe obiective concrete. Pe de-o parte, se doreşte oferirea către studenţi a cunoştinţelor necesare identificării, analizării şi explicării reprezentărilor iconografice.
  • Pe de altă parte, dincolo de această parte discursivă care ţine de istoria artei bisericeşti şi de iconologie, se urmăreşte formarea studenţilor pentru a deveni creatori ai imaginii sacre, capabili să reprezinte subiectele religioase corect din punct de vedere canonic şi la un cât mai înalt nivel estetic şi tehnic.
  • De asemenea, prin cursurile care au tangenţă cu pictura monumentală dar şi prin intermediul perioadei de practică, se doreşte crearea unor pictori bisericeşti capabili să înţeleagă şi să adapteze programul iconografic diferitelor forme şi suprafeţe particulare pe care le pot găsi în edificiile eclesiale care le-ar fi încredinţate spre pictare.
  • Programul de studii de aici doreşte, atât pentru viitorii pictori cât şi pentru viitorii restauratori, oferirea cunoştinţelor necesare identificării, analizei, descrierii şi soluţionării factorilor de degradare care acţionează în timp asupra stării de conservare a obiectelor de artă şi patrimoniu eclesial.
  • De asemenea, cursurile obligatorii de tehnici artistice, pe care le urmează atât cei care doresc să continue pe linia picturii cât şi cei care vor alege restaurarea, doresc să ofere cunoaşterea, dar şi posibilitatea soluţionării efective a tuturor problemelor tehnice
  • Disciplinele de specialitate (atât în direcţia picturii cât şi în cea a restaurării) oferă, prin prezentarea şi aprofundarea celor mai importante opere de artă religioasă din trecut, dar şi a celor mai moderne tehnici artistice, de investigare şi de restaurare din prezent, competenţele necesare creării, conservării şi restaurării operelor de artă.
  • Pe lângă toate cele menţionate mai sus specializarea Artă Sacră asigură, prin parcurgerea modulului pedagogic, formarea cadrelor didactice necesare învăţământului preuniversitar pentru domeniul artelor vizuale.
  • Misiunea specializării constă într-o îmbinare între obiectivul didactic şi cel artistic/de cercetare.
  • Specializarea are în vedere şi obiectivul cultivării şi creării unor noi legături atât cu specializări similiare consacrate cât şi cu potenţiali beneficiari ai activităţilor specifice domeniului, prin semnarea de acorduri de colaborare sau proiecte comune.